A családi vállalkozásokkal foglalkozó kutatók, döntéshozók által az egész világon a leggyakrabban emlegetett szám a 30. Globális átlagban ugyanis a családi vállalkozásoknak mindössze 30%-a éli túl az első generációváltást, 10-15%-uk a másodikat és csupán 3-5%-uk a harmadikat. Ez az ijesztőnek hangzó túlélési arány azonban nemzetközi kutatási adatok szerint nem rosszabb, mint a nem családi cégek esetében (utóbbiak esetében 25 évet tekintve egy generációnak).
Bár a családi vállalatok átadásával kapcsolatos kockázatok és kihívások kezelése világszerte fontos, Magyarországon e téma súlya az időben nem egyenletes eloszlású alapítás – és így tömegessé torlódó átadás – miatt az átlagosnál nagyobb. A magyar kis- és középvállalkozások jelentős részét a rendszerváltás környékén alapították, tulajdonosaik-vezetőik pedig sokan most érik el, vagy pár éve lépték túl a nyugdíjkorhatárt, így hamarosan rengeteg cég jövője válik kérdésessé. A BGE Budapest LAB Családi Vállalkozás Kutatási Program (CSVKP) reprezentatív kérdőíves felmérése szerint a családi vállalkozások 39%-a tekinthető generációváltó cégnek, vagyis olyannak, ahol vagy tíz éven belül esedékes az utódlás, vagy az elmúlt öt évben lezajlott az átadás.
De miért olyan nehéz átadni egy családi vállalkozást?
Nézzük a lehetséges okokat: https://budapestlab.hu/index.php/ezert-nehez-atadni-egy-csaladi-ceget/