bizalmi vagyonkezelés változása 2023. szeptember 12.

A felértékelés végnapjai? – a bizalmi vagyonkezelés adózási szabályairól – #arsboni.hu

A vagyontervezés megannyi fontos lépése közül a vagyont érintő adózási kérdések különösen meghatározóak. Nincs ez másképp a bizalmi vagyonkezelés esetében sem. „A bizalmi vagyonkezelés egyre nagyobb érdeklődésnek örvendő jogintézmény hazánkban, melyet főleg az adózására vonatkozó rendelkezéseknek köszönhet, különös figyelemmel a vagyonrendelés és a vagyonkiadás adózási környezetére.” Írtam ezt a bevezetőt még néhány hónappal ezelőtt, azóta azonban számos ponton megváltozott az adózási környezet. Alább a fontosabb adójogi jogszabályi rendelkezések összefoglalása mellett törekszem a bizalmi vagyonkezelés során felmerülő gyakorlati kérdések megválaszolására is. Kutatásom nem kimerítően tartalmazza az adózási szabályokat, ezeket csupán ismertető szándékkal foglalom össze.

1. Bevezető a bizalmi vagyonkezelésről

Jogviszony szerkezete

A bizalmi vagyonkezelési szerződés szabályaira – eltérve az alább részletezett szabályokkal – a megbízási szerződés szabályai alkalmazandóak. A szerződés tehát nem eredménykötelem, mert a lényege, hogy a vagyonkezelő a vagyonrendelő által rábízott vagyon kezelésének gondos ellátására, a kedvezményezett javára vállal kötelezettséget.

KÜLÖNLEGESSÉGE LEGINKÁBB ABBAN RAGADHATÓ MEG, HOGY BÁR A VAGYONKEZELŐ TULAJDONJOGA A RÁBÍZOTT VAGYON FELETT TELJES (RENDELKEZÉS, HASZNÁLAT ÉS HASZNOSÍTÁS), AZONBAN AZT MÉGIS A SZERZŐDÉSBEN MEGHATÁROZOTTAK SZERINT, A KEDVEZMÉNYEZETT JAVÁRA KELL KEZELNIE.

Szereplők jogai és kötelezettségei

A jogviszony szerkezete sajátos: a vagyonrendelő és a vagyonkezelő köt szerződést a kedvezményezett javára. A jogviszony tehát három szereplő között áll fenn. A vagyonrendelő és vagyonkezelő jogain és kötelezettségeiken keresztül határolhatóak el egymástól.

Vagyonrendelő:

  • ellenőrzés joga (Ptk. nevesíti);
  • vagyonkezelés feltételeinek meghatározásának joga;
  • kedvezményezetté válás feltételének meghatározásának joga;
  • kedvezményezettként megszűnési esetek meghatározásának joga;
  • kedvezményezett kijelölésének joga;
  • utasítástól tartózkodás kötelezettsége (Ptk).

Vagyonkezelő:

  • kezelt vagyon rendelkezési joga;
  • költség és díjigény;
  • vagyonkezelővel szembeni fokozott követelmény;
  • titoktartási kötelezettség;
  • tájékoztatási és számadási kötelezettség;
  • vagyonelkülönítés és nyilvántartás kötelezettsége.

Kedvezményezett:

  • ellenőrzés joga.

2. Adózási vonatkozások vizsgálata

A BVK-t érintő adókat természetesen több szempont vonatkozásában vizsgálhatjuk: egyrészt kit terhel (vagyonrendelő, vagyonkezelő, kedvezményezett, kezelt vagyon); másrészt a vagyon életciklusának mely részében jelentkeznek (vagyonrendelés, vagyonkezelés, vagyonkiadás); harmadrészt pedig csoportokat alkotnak az érintett adónemek is (társasági adó, áfa, illeték, személyi jövedelemadó, helyi adók). Látható, hogy a kezelt vagyon maga is adószámmal rendelkező adóalanynak tekinthető.

A KEZELT VAGYON ADÓKÖTELEZETTSÉGE A SZERZŐDÉS HATÁLYOSULÁSAKOR ÁLL BE ÉS AZ ADÓBEVALLÁSÁT A VAGYONKEZELŐ NYÚJTJA BE, A KEZELT VAGYON SAJÁT ADÓSZÁMÁVAL.

Társasági adó

A vagyonrendelés kapcsán társasági adófizetési kötelezettség keletkezésének kérdése merül fel, amelyre adható válaszok többféleképpen is alakulhatnak attól függően, hogy a vagyonrendelő magánszemélynek, egyéni vállalkozónak vagy gazdálkodó szervezetnek minősül-e. Magánszemélyként egyszerű a válasz: a vagyonrendelés önmagában nem adóköteles. Egyéni vállalkozó vagyonrendelő esetén azonban – az eszköz értékesítése miatt – adóköteles lesz. Ha a vagyonrendelő gazdálkodó szervezet, társasági adó alanyaként 9% tao fizetendő.

A 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról (a továbbiakban: Tao tv.) 2.§ (6) alapján “belföldi illetőségű adózónak minősül a bizalmi vagyonkezelési szerződés alapján kezelt vagyon.”

TEHÁT A TÖRVÉNY MAGÁT A KEZELT VAGYONT IS KIFEJEZETTEN A TÁRSASÁGI ADÓ ALANYI KÖRÉBE VONTA.

A kezelt vagyon hozamának kiadásakor, a kedvezményezett adóalany esetén arra kell először választ adni, hogy a vagyonrendelő és a kedvezményezett személye megegyezik-e? Ha különböző személyek, akkor a hozam adóalap növelő hatású lesz, míg megegyező vagyonrendelő és kedvezményezett esetén, osztalékként kiadva a hozam, adómentes lesz.

A táblázatból levonható a következtetés a legkedvezőbb esetet illetően: ha a vagyonrendelő és kedvezményezett is magánszemély és csak pénzügyi bevételei (pl. osztalék, részvények) vannak, ekkor ugyanis az a kedvező eset áll fenn, hogy nem kell társasági adót fizetni.

AdóKezelt vagyont érintő cselekményBVK szereplőkAdókötelezettség keletkezése
Társasági adóvagyonrendelésha a vagyonrendelő magánszemélynincs, mert nem alanya a tao-nak
ha a vagyonrendelő egyéni vállalkozóalanya a tao-nak, (mert eszköz értékesítésnek minősül)
ha a vagyonrendelő gazdálkodó szervezetalanya a tao-nak
adószámot kap a BVK szerződés hatályosulása után (kötelező)kezelt vagyonalanya a tao-nak (vagyonkezelő teljesíti a kezelt vagyonból), de a Tao tv. szerinti adóalap csökkentő tételek megjelölhetőek
kezelt vagyon hozamának kiadásaha a vagyonrendelő és kedvezményezett személye megegyezik és a kedvezményezett tao adóalanyadómentes (osztalékként)
ha a kedvezményezett tao adóalanya hozam adóalap növelő

A kezelt vagyon és a vagyonkezelő alapítvány esetében az adózás előtti eredményt csökkenti a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezései szerint megállapított tartós befektetésből származó jövedelem.

Általános forgalmi adó

Nem szabad megfeledkezni a költségek kalkulálása során a vagyonkezelőt terhelő áfa kötelezettségről sem. Amennyiben a vagyonkezelő, gazdasági tevékenységként végez, úgy az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) alapján áfaalany. Ebben az esetben is megkülönböztetjük a vagyonrendelés és a vagyonkiadás aktusaihoz kapcsolódó adózást. Mindenekelőtt az Áfa tv. 18.§ alkalmazhatósága vizsgálandó, ugyanis az abban felsorolt feltételek fennállása esetén áfamentességet is megállapíthatunk. A vonatkozó részletszabályokat az alábbi táblázatban foglalja össze.

AdóKezelt vagyont érintő cselekményBVK szereplőkAdókötelezettség
Áfavagyonrendelésha a vagyonkezelő és a vagyonrendelő áfa kötelesekkeletkezik áfakötelezettség (térítésmentes átadás és korábbi áfalevonási joggal való élés esetén)
ha a vagyonkezelő áfaköteles és a vagyonrendelő nem áfa kötelesnincs
kezelt vagyonnem alanya (de a vagyonkezelő saját bevallásában szerepel)
kezelt vagyon hozamának kiadásaha a vagyonkezelő és kedvezményezett személye különbözőnem adóköteles, ha pénzben adják ki (egyébként igen)
ha a vagyonrendelő és kedvezményezett személye megegyezikha az Áfa tv. 18.§ alkalmazható, akkor nem adóköteles

Illetékek

Az egyik legkedvezőbb szabály, hogy a vagyonrendelés illetékmentes jogi aktus. Kivétel van azonban a főszabály alól, például amennyiben a vagyonrendelő kedvezményezett is egyben.

Magának a BVK alapításának oka lehet a vagyon sorsának befolyásolása az örökléstől függetlenül is. A kezelt vagyon ugyanis nem képezi részét a vagyonrendelő örökségének, azonban a BVK által, kijelölt helyettes vagyonkezelővel, biztosítható a vagyon célként kitűzött sorsa halált követően is.

SŐT, ARRA IS VAN LEHETŐSÉG, HOGY A BVK SZERZŐDÉSBEN ÚJ ELVEK KIKÖTÉSÉVEL BIZTOSÍTSON ÚJ CÉLT A KEZELT VAGYONNAK A VAGYONRENDELŐ.

Ajándékozási illeték merül fel a vagyonkiadás körében. (A vagyonkezelőnek először a hozamot kell kiadnia és csak utána a tőkét.)

AdóKezelt vagyont érintő cselekményBVK szereplőkAdókötelezettség keletkezése
Illetékekvagyonrendelésha a kedvezményezett magánszemélytárgyi illetékmentes
kezelt vagyon hozamának kiadásaha a kedvezményezett magánszemélyadóköteles (osztalékként minősül)
kezelt vagyon tőkéjének kiadásaha a vagyonrendelő és a kedvezményezett egyenesági rokonokajándékozási illetékmentes
ha a vagyonrendelő és a kedvezményezett személye megegyezikajándékozási illetékmentes
ha a vagyonrendelő és a kedvezményezett magánszemélyek18% (ingatlan esetén 9%) ajándékozási illeték

Személyi jövedelemadó

A 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról (a továbbiakban: Szja tv.) a következő vizsgálandó jogszabály a BVK-ből származó jövedelmek utáni adózás tekintetében.

Nagyon fontos és már itt szeretném felhívni a figyelmet a rohamosan közeledő adójogi változásokra, amelyek a BVK-t annak ellenére, hogy csak az szja tekintetében érintik, e területen a kialakult gyakorlatban is már megszokottakhoz képeset igen jelentős eltérésekkel kell számolnunk!

Tekintetbe véve, hogy az új szabályokat csak a hatályba lépést követően megkötött BVK szerződésekre kell majd alkalmazni, fontosnak tartom röviden vázolni azt a még néhány napig érvényes (és nagyon is kedvező) környezetet, amelyek szeptember 11. napjáig létrejött szerződésekre még alkalmazhatóak.

A szja kötelezettség megállapíthatósága – az eddigi adónemekhez hasonlóan – szintén több szempontból vizsgálandó. Először is a BVK szerződést kell megvizsgálni: ingyenesen vagy ellenérték fejében létrejött megállapodásról van-e szó a kedvezményezett vonatkozásában. Másrészt figyelembe kell venni azt, hogy a szereplők magánszemélynek vagy gazdasági szereplőnek minősülnek-e, illetve azt az esetet, amikor személyük megegyezik, hiszen arra is eltérő szabályok vonatkozhatnak. Harmadrészt egymástól elkülönülnek a kezelt vagyon hozamának és tőkéjének kiadásának eseteire vonatkozó rendelkezések is.

Az első kérdésre adott válasznak azért van jelentősége, mert abban az esetben, amikor a megnevezett magánszemély ingyenesen kerül kedvezményezettként a BVK szerződésbe, személyi jövedelemadó tekintetében, a kezelt vagyon tőkéjének kiadásakor egy megítélés alá kerül az ajándékozással. Ez esetben tehát a tőkerész kiadása adómentes bevétel révén, szja-mentes lesz.

A BVK HOZAMÁNAK KIADÁSA VISZONT MÁR OSZTALÉKBÓL SZÁRMAZÓ JÖVEDELEM, ÍGY AZ MÁR 15% SZJA FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGGEL JÁR.

Ellenkező esetben, (amikor ellenérték fejében kerül kedvezményezettként a szerződésbe) bevétel adókötelezettségének jogcímét és a jövedelem összegét a tevékenységre, átruházásra, szolgáltatásnyújtásra irányadó rendelkezések szerint kell megállapítani.

A vagyonrendelés maga eddig (!) magánszemély vagyonrendelő esetén szja-mentes volt, míg egyéni vállalkozónál adóköteles.

Miként változnak a szabályok szeptember 12-től?

Az Országgyűléshez június 6-án benyújtott és július 4-én el is fogadott törvényjavaslatot kell értelmezni a légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról. Ez a módosítás ugyanis a BVK jól megszokott szja-adózási szabályait jelentősen megváltoztatja a következők szerint:

A vagyonrendelés ezentúl értékesítésnek fog minősülni, ezáltal – akár ingatlanértékesítésből származik, akár árfolyamnyereségből, – a magánszemély adóbevallásában (természetesen az értékesítés adóévéről szólóban) meg kell jelennie olyan értéken, amelyen a kezelt vagyon a nyilvántartásban szerepel, levonva belőle annak szerzési érétkét. Értelemszerűen ebből következik, hogy amennyiben a megszerzésére magasabb összeget kellett fordítani, mint amennyi a vagyonrendelés értéke volt maga, végül adómentes lesz.

A vagyonrendelés adózási szabályaira vonatkozó változás annyiban kedvező rendelkezést is tartalmaz a magánszemélyek részére, hogy 3 éves halasztás lehetőségét biztosítja a bevallásra és befizetésre, tehát nem feltétlenül fogja terhelni a vagyonrendelés időpontjában ez az összeg a vagyonrendelőt.

A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁS, HOGY A VAGYONRENDELÉS MAGA, AMELY EDDIG MAGÁNSZEMÉLYNÉL ADÓMENETES VOLT, IMMÁR SZJA KÖTELEZETTSÉGGEL TERHELTTÉ VÁLIK A VAGYONRENDELŐ OLDALÁN!

A vagyonkiadást követő adózást meghatározza a vagyonkezelő kiadást megelőző cselekménye: a vagyon (vagy részének) értékesítése, amely szeptember 12-ig akár szerzési értéken történt, akár felértékelés után a vagyonrendelőt adózás szempontjából nem érintette. Ez szeptember 12 után azonban már csak akkor lesz igaz, ha nem történt felértékelés a vagyonrendeléskor, ugyanis a törvénymódosítás megszünteti a felértékelésre vonatkozó adómentességet.

Összefoglalva a változásokról elmondhatjuk, hogy bár némely kedvező adójogi rendelkezés átalakul, magának az intézménynek a lényege érintetlen marad, sőt csak hangsúlyosabbá válik a megfogalmazott kivételeken keresztül, mint amilyen például: a vagyonrendelő halálával létrejövő BVK szja-mentessége, amely véleményem szerint az „örökség-védelmi” funkcióját erősíti.

A jelenlegi 15%-os személyi jövedelemadó (kamatadó) mellett 13%-os szociális hozzájárulási adót is kell fizetni a 2023. július 1-je után keletkező betéti kamatok és az újonnan vásárolt értékpapírokból keletkező kamatjövedelmek után.

A kezelt vagyonban lévő befektetésekre nem fog vonatkozni az új adóteher. A bizalmi vagyonkezelő által a kedvezményezett számára kötött tartós befektetési számla hozamát nem kell adóköteles jövedelemként figyelembe vennie a kedvezményezettnek.

AdóKezelt vagyont érintő cselekményBVK szereplőkAdókötelezettség keletkezése
Személyi jövedelemadóvagyonrendelésvagyonrendelő magánszemély2023 szeptember 11-ig: adómentes2023 szeptember 12-től: adóköteles, értékesítésnek minősül
vagyonrendelő egyéni vállalkozóadóköteles, vállalkozási bevételnek minősül
kezelt vagyon hozamának kiadásaha a kedvezményezett magánszemély15% jövedelemadó (osztalékként)
ha vagyonrendelő és kedvezményezett megegyezik és társasági adóalanyokadómentes (osztalékként)
ha a kedvezményezett társasági adóalanyadóalap növelő tétel
kezelt vagyon tőkéjének kiadásha a vagyonrendelő és kedvezményezett gazdálkodó szervezet és személyük megegyeziknincs adóalap növekedés
ha a vagyonrendelő és kedvezményezett is gazdálkodó szervezetek, de személyük nem egyezik megadóalap növelő tétel
ingyenes BVK esetén, ha a kedvezményezett magánszemélyszja-mentes

Helyi adók

Végül a helyi adókat is megvizsgálva, a kezelt vagyon az iparűzési adónak alanya, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) értelmében, de ennek a gyakorlatban kevésbé van jelentősége, ugyanis e tárgyalt körben ritkának mondható az ilyenfajta tevékenység végzése. Ellenben az építményadóval, amelyet mindig figyelembe kell venni, ha található a kezelt vagyonban ingatlan hiszen a helyi önkormányzat adót vethet ki rá.

A helyi adónak tehát a kezelt vagyont terhelő adókötelezettségről beszélhetünk, a helyi adók tekintetében ugyanis a vagyonrendelő nem alanya a helyi adóknak.

AdóBVK szereplőAdókötelezettség keletkezése
Helyi adókkezelt vagyoniparűzési adónak alanya
építményadónak alanya
vagyonrendelő magánszemélynem alanya
vagyonrendelő gazdálkodó szervezetnem alanya

5 kérdés – 5 válasz a BVK adózásával kapcsolatban ide kattintva.